Ine van Gaalen

Ine van Gaalen [Ewijk 1959] keramist en eigenaar van keramiekatelier TerrAzul.
Woont en werkt in Wijchen, vlakbij de Maas.

Rond haar 20e leerde ze werken met klei op de pottenbakkersschijf.
Al snel kreeg ze thuis een eigen draaischijf en een  atelier.
Van verschillende leraren leerde ze een scala aan technieken, zoals onder andere Naked Raku, Kopermat, Terra Sigilata en groot draaien.
Telkens als ze behoefte heeft aan nieuwe kennis en informatie zoekt ze daar de mensen voor op en gaat aan de slag met veel zelf experimenteren.
Ine is gegrepen door traditionele manieren van stoken, zoals RAKU, papieroven, pitfire en andere vormen van stoken met vuur en rook.

“WATER, AARDE, LUCHT en VUUR, de elementen, zijn mijn inspiratiebron en komen net als HOUT, IJZER en MINERALEN op een of andere wijze vaak terug in m'n werk en in de rituelen die ik maak”.

De kenmerkende huid van haar keramische werk wordt vaak verkregen door te werken met slibs, terra sigilata, oxides, zouten, engobes en/of pigmenten. Vaak wordt het gepolijst en gestookt in de papieroven, gerookt in een ton (barrelstook) of RAKU-gestookt in een olievat.
Vuur en rook doen hun werk en laten hun sporen na.
Het oncontroleerbare, het toeval, krijgt daardoor een belangrijk aandeel.

Met rituelen en symbolen als universele taal en klei als middel vertel Ine haar verhaal in keramiek.

in het atelier wordt gewerkt met en voor mensen:
*            cursussen en workshops
*             open studio 
*             samenwerking met anderen aan projecten galerie elementen en galerie koppoters                   
*             werk in opdracht
*             maak vuurschalen  en ander eigen werk. 

 Ine maakt handgevormde en gedraaide keramiek. Haar robuuste potten hebben vaak deksels waar in takjes, stenen, mineralen of andere fragiele gevonden objecten zijn verwerkt. Haar schalen komen zo nu en dan als waterdragers of vuurschalen tot leven tijdens rituelen. Zo wordt het aardse element van de soms zelf gedolven Maasklei, verenigt met ‘t kosmische. Kleuren, symbolen en tekens die in de kleihuid zijn aangebracht verwijzen hier en daar naar een transcendente wereld.  Door het experimenteren en werken met primitieve stooktechnieken (raku en barrelstook, papierovens)  speelt het toeval een belangrijke rol. Rook, vuur en zouten, laten hun sporen na op glad gepolijste oppervlakken. Haar keramiek krijgt daardoor een verrassend, levendig en rijk karakter.

Ria Tharner over het werk van Ine